فهرست

هفته پژوهش و فناوری گرامی باد

 

تولید و توسعه علم و دستیابی به فناوری برای ارتقاء جایگاه علمی کشور در جهان و کسب ثروت به منظور بهبود وضع زندگی مردم و رفاه عمومی، مرهون مطالعه و پژوهش نخبگان، دانشمندان، محققان و فناوران دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی وزارتخانه ها، سازمانها، مراکز دولتی و غیر دولتی است.

هفته پژوهش و فناوری، هفته‌ای است که فرصت مناسبی برای توجه و تمرکز روی ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری در کشور فراهم می‌آورد تا کلیه ذینفعان ضمن اطلاع از روندها و وضعیت موجود در کشور برای آینده، برنامه‌ریزی و اقدامات بهتر و مهم‌تری را در دستور کار خود قرار دهند.

انتخاب و معرفی برگزیدگان حوزه پژوهش و فناوری و تجلیل از آنها و همچنین ایجاد فرصت تعامل بین ذی نفعان این حوزه به شیوه‌های مختلف نظیر برگزاری نمایشگاه، فن بازار، همایش ملی، مصاحبه‌های مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی فضایی را در کشور ایجاد و به آن دامن می­زند که ضمن ارتقاء شأن و جایگاه پژوهش و فناوری و فعالین در این عرصه، بسترسازی مستحکمی را برای ادامه راه تقویت و توسعه  پژوهش و فناوری که ضامن پیشرفت واقعی کشور و ایجاد ثروت، رفاه و امنیت برای مردم است در ابعاد اجتماعی و فرهنگی فراهم نماید.

به همین منظور با توجه به اهمیت پژوهش، یک هفته از نیمه دوم آذر ماه به عنوان هفته پژوهش و فناوری نامگذاری شده است و هر ساله برنامه‌های منتخب و در سطح ملی و استانی در این هفته بصورت نمادین در سراسر کشور برگزار می­شود.

مهمترین رسالت هفته پژوهش این است که، این تفکر را در اذهان مسئولان و مردم ایجاد و احیاء نماید که تحقیق و پژوهش نقش مهمی در پیشرفت استان و کشور دارد. ستاد برگزاری هفته پژوهش و فناوری، همه ساله برنامه‌های متعددی را با همکاری سازمانها، نهادها، دانشگاهها و مؤسسات مرتبط با پژوهش و فناوری برگزار می‌نماید. 

تاریخچه

به منظور ترویج فرهنگ پژوهش در کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چهارمین هفته آذرماه را با توجه به نامگذاری ۲۵ آذر ماه به نام روز پژوهش، با کسب مجوز از شورای فرهنگ عمومی، به نام "هفته پژوهش " نام نهاد و مسئولیت برگزاری این هفته را به معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سپرد.

ستاد هفته پژوهش و فناوری، برای برگزاری برنامه‌های مرتبط با این هفته، همه ساله از همکاری سازمانها، نهادها، دانشگاه‌ها و مؤسسات مرتبط با پژوهش و فناوری در کشور بهره‌مند می‌شود.

اهداف برگزاری هفته پژوهش و فناوری

اهداف ملی

  • ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری در سطح کشور و ارتقای شأن و جایگاه پژوهش و فناوری و فعالان در این حوزه
  • تشویق و ترغیب پژوهشگران و فناوران کشور به تولید بیشتر علم و فناوری و ثروت ناشی از آن
  • تبیین وضعیت موجود پژوهش و فناوری، روندها و آینده آن در کشور برای افکار عمومی و مسؤولین و اخذ بازخورد برای هماهنگی و پیشرفت کار
  • شناسایی و عرضه یافته‌های پژوهشی و فناوری
  • بسترسازی برای تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و فناوری‌های توسعه‌یافته
  • برقراری ارتباط سازنده میان پژوهشگران و فناوران دستگاه‌های اجرایی و خریداران دستاوردها یا تقویت ارتباط دانشگاه و جامعه
  • ایجاد فضای تعاملی برای آشنایی ذی نفعان حال و آینده واحدهای پژوهشی و فناوری با همدیگر

اهداف عملیاتی

  • انتشار عملکرد مطالعاتی و تحقیقاتی دانشگاهها، مؤسسات پژوهشی و دستگاه‌های اجرایی
  • تشویق و تقدیر از پژوهشگران، فناوران و پژوهشیاران دانشگاهها، مؤسسات پژوهشی و دستگاههای اجرایی
  • ارزیابی فعالیت‌های پژوهشی و فناوری یکساله دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و دستگاه‌های اجرایی
  • افزایش حساسیت و توجه مدیران به فعالیت‌های پژوهشی و فناوری