فهرست

شدت شیوع دیابت، کلسترول خون، فشار خون در مازندران بالاتر از میانگین کشوری

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر خدیجه ازوجی متخصص پزشکی اجتماعی از اجرای طرح پیمایش عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر در کشور خبر داد و گفت: بیماری‌های غیرواگیر عامل حدود ۸۰ درصد موارد مرگ و میر به شمار می‌روند.

دکتر خدیجه ازوجی مسئول اجرای پیمایش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر (STEPS) با اشاره به پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر بیان داشت: بیماری‌هایی همچون دیابت، فشارخون بالا، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی از مهمترین بیماری های غیرواگیر هستند که عوامل خطر مشترکی شامل کم‌تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و ... دارند.

وی با اشاره به اهمیت بیماری های غیر واگیر و بار عظیمی که این بیماری ها بر سیستم سلامت می گذارد، ادامه داد: بررسی شاخص های سلامت از اهمیت خاصی برخوردار است.

دکتر ازوجی با اشاره به نتایج آخرین پیمایش عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر کشور و استان مازندران افزود: شیوع استفاده از وعده های غذایی مناسب میوه و سبزیجات در بین افراد بزرگسال در کشور ۱۷.۲ درصد می باشد و خوشبختانه  در مازندران ۳۰ درصد می باشد.

وی با اشاره به اینکه میزان شیوع فعالیت فیزیکی کم هم در کشور و مازندران ۵۶ درصد می باشد، ادامه داد: همچنین شیوع اضافه وزن در کشور و مازندران بین ۳۵ تا ۳۶ درصد می باشد، ولی شیوع چاقی در کشور ۲.۷ می باشد در صورتی که در مازندران ۳۳ درصد است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با ذکر این نکته یک سوم مازندرانی ها دچار شیوع فشار خون بالا هستند، بیان داشت: شیوع فشار خون بالا در کشور ۲۶.۴ درصد می باشد در صورتی که در مازندران ۳۳ درصد است.

دکتر ازوجی با اشاره به اینکه شیوع دیابت در کشور ۱۰.۹ درصد و در مازندران ۱۴ درصد می باشد، گفت: شیوع  بالا بودن سطح کلسترول در خون در کشور ۲۲.۶ درصد و در مازندران ۳۰ درصد و همچنین درصد افراد دارای سابقه مصرف دخانیات  در کشور ۱۴.۶ درصد و در مازندارن ۲۰ درصد می باشد. 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: در همین راستا و بر اساس تصمیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشتمین پیمایش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر (STEPS) در افراد بالای ۱۸ سال، در بهمن و اسفند سال جاری در کشور شروع شد.

مسئول اجرای پیمایش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر (STEPS) دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: در شهرستان بابل نیز این طرح از اواسط بهمن ماه در ۱۷ خوشه منتخب اجرا اشد که علاوه بر بررسی شاخص های موثر بر بیماری های غیر واگیر، آزمایش های مرتبط، بررسی افراد از نظر ابتلا به کرونا ویروس نیز در این طرح انجام شد.

وی ادامه داد: این طرح به لطف خدا و همت نیروهای اجرایی طرح در معاونت تحقیقات و فناوری و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل و با همکاری مثال زدنی مردم در شهرستان بابل انجام گردید.