فهرست

به بهانه روز جهانی غذا

به بهانه روز جهانی غذا/ امنیت غذایی برای همه/جهانی پایدار بسازیم که تمام افراد آن امنیت غذایی داشته باشند

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به چالش‌های تاثیرگذار بر امنیت غذایی جهان تاکید کرد: باید جهانی پایدار بسازیم که تمام افراد در همه جا امنیت غذایی داشته باشند.

ضمن گرامیداشت ۱۶ اکتبر سالروز تأسیس سازمان غذا و کشاورزی(FAO)سازمان ملل متحد و روز جهانی غذا، هدف این روز را ارتقای سطح آگاهی عمومی برای مبارزه با گرسنگی، تلاش برای ریشه‌کنی گرسنگی و برقراری امنیت غذایی برای همگان عنوان کرد.

https://www.sbmu.ac.ir/uploads/24714014.jpg

فاکتورهایی چون همه‌گیری کرونا، درگیری و مناقشات، گرم‌شدن پیوسته جو زمین، افزایش قیمت‌ها و تنش‌های بین‌المللی را از جمله چالش‌های جهان  در سال ۲۰۲۲ است که بر امنیت غذایی جهانی تاثیرگذاراست.

 

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقا تتغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور تاکید دارد که همگی باید تلاش کنیم تا جهانی پایدار بسازیم که تمام افراد در همه جا به طور منظم به غذای مغذی و کافی دسترسی داشته باشند و در یک جمله "همه امنیت غذایی داشته باشند". وی با اشاره به وضعیت امنیت غذایی در جهان گفت: علیرغم پیشرفت به سوی ساختن دنیایی بهتر، تعداد زیادی از مردم دنیا قادر به بهره‌مندی از توسعه انسانی، نوآوری یا رشد اقتصادی نیستند و میلیون‌ها نفر در جهان توانایی پرداخت هزینه  یک رژیم غذایی سالم را نداشته و در معرض خطر بالای ناامنی غذایی و سوء تغذیه قرار دارند.

 

مسئول آموزش همگانی انستیتوخاطرنشان کرد:  خاتمه دادن به گرسنگی و سوءتغذیه تا سال ۲۰۳۰ هدف تمامی کشورها است که متأسفانه در سال‌های اخیر موضوعاتی نظیر مهار همه‌گیری کرونا، جهان را به نوعی از  حرکت در مسیر دستیابی به این اهداف خارج کرده‌ است. امروزه غذای کافی برای تغذیه همه افراد روی کره زمین تولید می‌شود. مشکل در دسترسی به مواد غذایی کافی و مغذی است که به طور فزاینده‌ای در اثر چالش‌های متعددی نظیر افزایش قیمت‌ها و تنش‌های بین‌المللی، با مانع مواجه می‌شود. به گفته ویدر واقع مردم در سراسر جهان از اثرات دومینو مانند چالش‌هایی که مرز نمی‌شناسند، رنج می‌برند.

 

افرادی که در معرض بیشترین آسیب ناامنی غذایی قرار دارند

وی به زندگی بیش از ۸۰ درصد افراد دچار فقر شدید در مناطق روستایی جهان اشاره کرد که اغلب آنان برای تامین معاش خود به کشاورزی و منابع طبیعی وابسته هستند و از بلایای طبیعی و ساخته دست بشر بیشترین آسیب را می بینند.  اغلب به دلیل جنسیت، قومیت یا موقعیت خود در حاشیه قرار می‌گیرند وهمواره به نوعی در حال مبارزه برای دستیابی به آموزش، امور مالی، نوآوری و فن‌آوری هستند.

  دنیای امروز که از آن به عنوان دهکده جهانی یاد می‌شود جایی است که اقتصاد، فرهنگ و جمعیت به طور فزاینده‌ای به هم مرتبط است .برخی از ما به دلیل قومیتی که داریم یا جایی که زندگی می‌کنیم، آسیب پذیر هستیم در واقع همه ما شکننده هستیم.وقتی کسی جا می‌ماند و نادیده گرفته می‌شود، مانند این است که یک حلقه زنجیر پاره ‌شود واین امر نه تنها بر زندگی آن شخص، بلکه بر زندگی ما نیز تأثیر می‌گذارد

https://www.sbmu.ac.ir/uploads/24714013.jpg

راهکار رسیدن به امنیت غذایی برای همه: تولید بهتر، تغذیه بهتر، محیط زیست بهتر و زندگی بهتر

راهکارهای رسیدن به امنیت غذایی برای همه در مواجهه با بحران‌های جهانی، راه حل‌های جهانی بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است.  با هدف تولید بهتر، تغذیه بهتر، محیط زیست بهتر و زندگی بهتر، می‌توان سیستم‌های کشاورزی را متحول کرد و با اجرای راه‌حل‌های پایدار و جامع‌تر که دستیابی به توسعه پایدار، رشد اقتصادی فراگیر و انعطاف‌پذیری بیشتر را مد نظر قرار می‌دهند، پیشرفت بیشتری داشته باشیم.

 اعمال ما آینده ماست؛جهان پایدار، جهانی است که همه در آن اهمیت دارند

دولت‌ها، بخش خصوصی، دانشگاه‌ها، جامعه مدنی و افراد باید در کمال همبستگی با یکدیگر همکاری کنند تا حق همه مردم برای غذا، تغذیه سالم، صلح و برابری در اولویت قرار گیرد.در واقع، هر یک از ما از جمله جوانان، می‌توانیم برای آینده‌ای فراگیر و پایدار تلاش کنیم و در اعمال خود همدلی و مهربانی بیشتری نشان دهیم وهمه ما باید تغییردهنده باشیم.

 برنامه های سال ۲۰۲۲ به مناسبت روز جهانی غذا

مسئول آموزش همگانی انستیتو برگزاری وبینار و مسابقه نقاشی را از جمله برنامه‌های امسال روز جهانی غذا برشمرد و افزود: به مناسبت روز جهانی غذا ۲۰۲۲ وبیناری با موضوع «هیچ ‌کس را پشت سر نگذارید» از ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه به وقت بانکوک برگزار می‌شود که شامل سخنرانی مدیر کل FAOخواهد بود. همچنین به مناسبت روز جهانی غذا امسال، دفتر منطقه‌ای فائو برای آسیا و اقیانوسیه میزبان یک میزگرد با تمرکز بر اقدامات خاص مانند سیاست‌ها و برنامه‌های به موقع و هدفمند حمایت اجتماعی برای حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر خواهد بود.

مسابقه پوستر نقاشی روز جهانی غذا

کودکان و نوجوانان بین ۵ تا ۱۹ سال می توانند از تخیل خود استفاده کرده و پوستری ایجاد کنند که نمایش دهنده دنیایی باشد که هیچ کس در آن جا نمانده است و همه به غذاهای سالم و مقرون به صرفه، دسترسی دارند.

 

آخرین مهلت ارسال پوستر و نقاشی چهارم  نوامبر ۲۰۲۲ (برابر با ۱۳ ابان ۱۴۰۱) است و علاقمندان برای اطلاعات بیشتر می توانند به لینک https://www.fao.org/world-food-day/contest/en  مراجعه کنند.

 همه چیز در جهان ما به هم مرتبط است . از غذا گرفته تا فرهنگ‌ ما، محیط زیست و اقتصاد ما. امروزه بسیاری از مردم همچنان با چالش‌های جهانی مانند فقر و گرسنگی، تغییرات آب و هوایی، درگیری و نابرابری مواجه هستند.  همه ما می‌توانیم یاد بگیریم که چگونه بخشی از این راه‌حل‌های جهانی باشیم، برای آینده‌ای پایدار که در آن همه افراد مهم هستند.