فهرست

صفحه اصلی گروه بیوتکنولوژی پزشکی

معرفی و تاریخچه گروه


گروه آموزشی بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل، در سال ۱۳۹۶ در دانشکده پزشکی تاسیس و شروع به فعالیت نمود. این گروه با هدف تربيت دانشجویان متخصص و كارآمد، از مهرماه ۱۳۹۶ با مجوز وزارت بهداشت، اقدام به جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی پزشکی در این دانشكده نمود.

در حال حاضر، گروه بیوتکنولوژی پزشکی دارای ۴ عضو هيأت علمی تمام وقت جغرافیایی (۲ عضو اصلی و ۲ عضو ثانویه) می باشدکه دروس تخصصی را به دانشجويان کارشناسي ارشد بیوتکنولوژی پزشکی؛ دکترای تخصصی بیوشیمی بالینی؛ رادیوبیولوژی و حفاظت پرتوی؛ مقاطع کارشناسی مهندسی بهداشت محیط، رادیولوژی و علوم آزمايشگاهي آموزش داده و در انجام تحقيقات تولید محور و کاربردي در زمينه هاي تولید پروتئین های نوترکیب، دست ورزی سلول های بنیادی،کلونینگ و بیان ژن کد کننده فرآورده هاي داروی بيولوژيك، ژن درمانی و طراحی وكتورهاي غير ويروسي براي انتقال ژن، دارو رسانی هدفمند با نانوذرات، بررسی و تشخیص بیومارکرهای سرطان، طراحی و تولید کیت های تشخیصی و ... فعاليت دارد. در حال حاضر گروه بیوتکنولوژی پزشکی از نظر فیزیکی مشترک با گروه میکروب شناسی بوده و مجهز به آزمایشگاه های تخصصی مختلف از جمله آزمایشگاه های کشت سلول، کشت تخم مرغ جنین دار، کلونینگ ژن، استخراج RNA و DNA، Realtime PCR، PCR و .... می باشد و همچنین با مراکز مختلف تحقیقاتی دانشگاه (از جمله مرکز تحقیقات سلولی و ملکولی، مرکز تحقیقات عفونی و ...) نیز همکاری می نماید.

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ نیز انجمن علمی-دانشجویی بیوتکنولوژی پزشکی، در قالب این گروه، در دانشکده پزشکی تاسیس گردید و همچنان زیر نظر اساتید گروه، در حال فعالیت می باشد. مشارکت دانشجویان در فعالیت های انجمن، از جمله فعالیت در فضای مجازی در قالب کانال اطلاع رسانی فعالیت های انجمن و مطالب علمی مرتبط، مشارکت در تولیدات علمی از قبیل نشر کتب و مقالات، برگزاری همایش ها و ژورنال کلاب های علمی، هماهنگی جهت بازدید علاقمندان از مراکز علمی و صنعتی مرتبط با علوم زیستی، معرفی اعضای فعال به مراکز تخصصی و شرکت های مرتبط علوم زیستی و ... از جمله فعالیت های این انجمن علمی می باشد.

شایان ذکر است که تاکنون، از دانشجویان فارغ التحصیل کارشناسی ارشد این گروه نیز در مقطع دکتری تخصصی وزارت بهداشت در رشته بیوتکنولوژی پزشکی موفق گردیده و مشغول به تحصیل در مقطع دکترا می باشد.